PERATURAN FDA TERHADAP MAKANAN TAMBAHAN (SUPLEMEN VITAMIN)

Food & Drug Administration (FDA) adalah sebuah badan yang bertanggungjawab utk melindungi kesihatan umum dengan mengawal dan mengeluarkan peraturan terhadap sebarang produk dari kategori makanan  kesihatan, vaksin, vitamin, ubat-ubatan dan sebagainya.

FDA menetapkan garis panduan yang perlu dipatuhi oleh pengeluar2 ubatan, produk farmasi dan kesihatan. Contohnya prooduk farmasuetikal perlu menjalani ujian klinikal sebelum digunapakai oleh orang ramai.

Dalam bidang nutrisi (suplemen vitamin) pula, FDA menjaga beberapa aspek seperti 'claim' dan label.Tidak seprti produk farmasuetikal (ubat dari unsur drug), FDA tidak mengawal kesan vitamin tersebut ke atas kesihatan, sebaliknya mengawal 'claim' dan penggunaan label.



Di sini uniknya Shaklee. Nak tau kenapa? kerana Shaklee mengikuti semua peraturan FDA walaupun peraturan tu TIDAK PERLU dibuat oleh produk2 suplemen.

Misalnya :

1) Produk suplemen TAK PERLU jalani ujian klinikal, tapi Shaklee buat.

2) Label - Shaklee mematuhi label FDA dengan tidak menyatakan bahan asas sebagai bahan utama. Misalnya minyak kelapa yang digunakan sedikit dalam Syampu Prosante ditulis sebagai 'Sodium Laurel Sulfoacetate' (bukan sodium lauryl sulphate ya, jgn keliru...!) kerana ia cuma digunakan sedikit dan bukan bahan utama. Bahan utama seperti Panax Ginseng ditulis sebagai Panax Ginseng.

3. Claim - Shaklee menyatakan bahawa produknya "tidak bertujuan untuk diagnos, mencegah atau merawat penyakit" kerana FDA melarang produk suplemen claim untuk merawat.

4. Kanak2, ibu mengandung & menyusu - beberapa produk ditulis pada botolnya "produk ini tidak sesuai digunakan oleh ibu hamil/menyusu dan kanak2" atau "jika anda mengandung atau menyusu, sila rujuk kepada doktor anda" ---> sebenarnya ia BUKAN TAK SESUAI digunakan oleh golongan tu.. tapi disebabkan dalam ujian klinikal yang dijalankan, Shaklee tidak melaksanakan ujian terhadap kanak2, ibu mengandung dan menyusu, jadi dia tulis sebagaimana regulation FDA.


Tak semua syarikat patuh pada undang2 ni, ada yang salah guna lagi. Jadi berhati-hati dalam memilih suplemen. Banyak suplemen sintetik dipasaran yang tidak menjalani ujian klinikal pun. Malah ada suplemen yang berunsur drug.

Jangan biarkan suplemen menjadi pembunuh senyap anda. Tujuan amik suplemen untuk mengekalkan / menambah baik kesihatan, lain pula jadinya kalau termakan suplemen yang salah. Buatlah pilihan bijak.

credit

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Pecah kaca, pecah cermin
Dah baca, harap komen :-)

Back
to top